// ۲۱ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۳۱

به اعتقاد برخی افراد راه علم از راه دین جداست، علم به دنبال مشاهده و اندازه‌گیری است در حالی که دین به عقاید و اخلاقیات می‌پردازد. اما واقعا اینگونه است؟
اگر دقیق به قضیه نگاه کنیم می‌بینیم علم خالصی که پایه‌های اعتقادی نداشته باشد، اصلا وجود ندارد. در علوم انسانی هر مکتبی جهان‌بینی و انسان‌شناسی خاص خودش را دارد که با مکاتب دیگر متفاوت است و روانشناسی اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست و یک مکتبی است در درون علم روانشناسی که پشتوانه فلسفی خود را از اسلام می گیرد.
این نکته را نیز نباید از نظر دور نگه داشت که علوم انسانی مستقل از فرهنگ نیست و به شدت به فرهنگ وابستگی دارد؛ لذا ما اگر علوم انسانی اسلامی نداشته باشیم آن وقت نمی‌توانیم تمدن اسلامی داشته باشیم، زیرا نمی‌توانیم از امور زندگی مردم گره‌گشایی کنیم.
در این کارگاه که در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز (سال تحصیلی 97-98) برگزار شده است، دکتر سید علی مرعشی به بیان نکاتی درباره «چیستی»، «چرایی» و «روش‌شناسی» روانشناسی اسلامی پرداخته است.
برخی از سوالاتی که در این کارگاه ها به آنها پاسخ داده شد، به شرح زیر است:
۱- چرا ما به روانشناسی اسلامی نیاز داریم؟
۲- آیا روانشناسی اسلامی برای خود اصطلاحات تخصصی و ساز دارد یا خیر؟
۳- مفاهیم روان‌شناسانه را چگونه از منابع دینی استنباط کنیم؟
۴- اگر یک فرضیه در روانشناسی اسلامی تأیید نشد، آیا به اسلام لطمه وارد نمی‌شود؟

 

جلسه اول: دریافت

جلسه دوم: دریافت

جلسه سوم: دریافت

جلسه چهارم: دریافت

جلسه پنجم:  دریافت

جلسه ششم: دریافت

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

دیدگاه ها  ۰  هیچ نظری هنوز ثبت نشده است