// ۲۰ آذر ۹۴ ، ۰۰:۳۷

دکتر گلشنی فیزیکدان مطرح کشورمان، فارغ التحصیل از دانشگاه برکلی آمریکا و استاد دانشگاه صنعتی شریف و چهره ماندگار فیزیک ایران می باشد. متاسفانه در حالی که نظرات ایشان در بین اندیشمندان مطرح دنیا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد ولی در کشورمان نظرات ارزنده ایشان تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است...

دکتر گلشنی در کتاب " از علم سکولار تا علم دینی " ضمن تبیین چگونگی تاثیر جهان بینی ها در علوم انسانی و علوم طبیعی مباحثی چون انحاء ارتباط علم و دین، احیای گرایش به دین و معنویت در غرب، بررسی عوامل موثر در شکوفایی علم در تمدن درخشان اسلامی، رابطه علم و دین در دنیای معاصر، نسبت اسلام با علوم طبیعی، وحدت حوزه و دانشگاه و چگونگی تحقق دانشگاه اسلامی را مورد بحث قرار می دهد.
ایشان برداشت های نادرست درباره رابطه علم و دین و علم دینی را ناشی از محدود کردن معنای دین، غفلت از محدودیت های علم و نیز ناشی از عینیت دادن به همه آن چیزهایی که به نام علم تعلیم داده می شود، می داند. همین امر موجب می شود از نقشی که پیش فرض های فلسفی، اجتماعی و روانشناختی در کاوش های علمی و تفسیر داده های تجربی دارند، غفلت شود.
مساله این است که اگر دانشمندان صرفاً به دنبال توضیح یافته های تجربی می بودند، تمایز دینی و غیر دینی یا شرقی و غربی در مورد علم منتفی بود؛ اما دانشمندان بزرگ همواره در مقام یک توضیح کل نگرانه درباره جهان طبیعت بوده اند و کوشیده اند از تعمیم یافته های محدود خود، نظریه های جهانشمول بسازند؛ نظریه هایی که بسیار فراتر از حوزه قابل دسترسی آنها بوده است، و این جاست که پای جهان بینی های فلسفی به میان آمده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

دیدگاه ها  ۰  هیچ نظری هنوز ثبت نشده است