// ۰۳ دی ۹۴ ، ۱۲:۳۷

ساختار این کتاب در سه بخش کلی تنظیم شده است: بخش اول به کلیات، پیشینه و دیدگاه های روان شناختی در باب سبک زندگی اختصاص دارد. مفاهیم کلیدی و شاخص های سبک زندگی، پیشینه مطالعاتی دینی، روان سنجی، جامعه شناسی و به ویژه روانشناسی، با قدری تفصیل ارائه و درخت سبک زندگی آدلر توضیح داده شده است...


بخش دوم به ترسیم مدل «درخت سبک زندگی اسلامی» و توضیح آن در سه عنوان «ریشه ها»، «ساقه» و «شاخه ها» پرداخته است.
ریشه ها، حاکی از کیفیت شکل گیری «سبک زندگی» و ساقه و آوندهای آن، حاکی از نگرش های اصلی و کلی افراد به «خود»، «هستی»، «دیگران»، «مشکلات» ... و شاخه‏ های آن، حاکی از وظایف فردی، خانوادگی و اجتماعی می باشد. شاخه ها تا سه رده تقسیم شده و در مجموع به 40 سرشاخه منتهی شده است که لازم است در رده های دیگر ادامه یابد.

بخش سوم، گزارشی است از ساخت «آزمون سبک زندگی اسلامی»، اجرا و به دست آوردن ویژگی‏های روان سنجی آن، دستاوردهای مفهومی و آماری (توصیفی و استنباطی) پژوهش و در نهایت، مقایسه‏ ایست بین سبک زندگی «از دیدگاه روان شناسان» و « از دیدگاه اسلام».

مفهوم سبک زندگی از معانی بسیار محدود (مثل کیفیت نشستن) تا معانی بسیار گسترده (مثل مدل سبک زندگی تجویزی اسلام) کاربرد دارد. سبک زندگی در علومی مثل جامعه شناسی، پزشکی، روان شناسی بالینی، روان پزشکی، مدیریت، روان شناسی... حضور دارد. در این کتاب به سبک زندگی اسلامی هم از دریچه «هست ها و هنجارها» و هم از دریچه «بایدها و تجویزها» نگریسته شده است.

مدل تجویزی، بیان گر این است که «سبک زندگی اسلامی» چگونه شکل می گیرد. بر چه نگرش هایی مبتنی است و منجر به چه رفتارهایی در ابعاد مختلف زندگی خواهد شد. «آزمون سبک زندگی اسلامی» برای ما معلوم می سازد که افراد و گروه ها، چه مقدار دارای سبک زندگی اسلامی هستند و در کدام مؤلفه، قوت بیشتر و در کدام مؤلفه قوت کمتری دارند.

این کتاب به همت حجت الاسلام والمسلمین دکتر کاویانی نگاشته شده و توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

دیدگاه ها  ۰  هیچ نظری هنوز ثبت نشده است