// ۰۴ اسفند ۰۱ ، ۱۶:۱۰

 

یکی از بحث های پردامنه و چالش برانگیز تعیین جایگاه نقل، عقل و تجربه در تولید علم دینی است. 
دکتر سید علی مرعشی (پزشک، روان‌شناس و عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز) در اولین نشست بر‌خط روان‌شناسی اسلامی با ارائه «روش تحقیق تلفیقی» در پی پاسخگویی به این پرسش هستند که هر کدام از این موارد سه گانه چه جایگاهی در تحقق روانشناسی اسلامی دارند.
ایشان معتقدند روانشناسی اسلامی یک علم تجربی مبتنی بر شواهد درباره فرآیندهای ذهنی و رفتاری است که پارادایم، انسان شناسی، هستی شناسی و ارزش های بنیادین خود را از اسلام می گیرد و علاوه بر آن از نصوص دینی به عنوان منبعی برای تولید گزاره های روان‌شناسانه استفاده می‌کند‌.
همچنین بیان می دارند که برای دستیابی به علم دینی ادغام روش بررسی تجربی در روش استنباط دینی امکان پذیر است، بی آنکه به اعتبار روش تجربی یا دین خدشه ای وارد شود و برای آن مثال های متعددی ارائه می‌کنند.

این نشست در بهمن ماه ۱۴۰۱ و با مشارکت حدود ۲۰۰ نفر از علاقه‌مندان به روانشناسی اسلامی توسط گروه علمی فرهنگی فتح برگزار گردید.

 

صوت کارگاه : دریافت

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

دیدگاه ها  ۰  هیچ نظری هنوز ثبت نشده است