// ۰۶ ارديبهشت ۰۲ ، ۲۱:۰۹

دومین نشست ماهیانه روانشناسی اسلامی

بایسته‌های پژوهش در روان‌شناسی اسلامی

برای ترسیم سیر مطلوب و لازم در هر پژوهشی ابتدا لازم است  حدود و ثغور موضوع پژوهش مشخص گردد. از این رو در این نشست ابتدا تعریفی از روان‌شناسی و تعریفی از اسلام ارائه گردید و سپس به تعریف ترکیب «روان‌شناسی‌ اسلامی» اشاره شد. «علم مطالعه هست ها و بایدهای مرتبط به نفس و نفسیات که بر مبنای اشتراکی علم و دین در راستای سعادت بشر تشخیص داده شده است» به عنوان تعریف پیشنهادی از روان‌شناسی اسلامی مطرح گردید.
همچنین بیان شد که پارادایم های مختلف هر یک در توصیف یک رفتار متاثر از مبانی معرفت‌شناسی، هستی شناسی، انسان‌شناسی، ارزش شناسی و روش شناسی خاصی هستند.
در ادامه  حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) بر مبنای رویکرد تاسیس اشتراکی، روند مطلوب پژوهش در روان‌شناسی اسلامی را با ذکر مثال هایی تبیین نمودند.
حسن ختام نشست «بایسته های پژوهش در روانشناسی اسلامی» بخش پرسش و پاسخ بود که بسیاری از مسائل و دغدغه های علاقه مندان به روانشناسی اسلامی در آن پاسخ داده شد.

این نشست از سلسله نشست های ماهیانه روان‌شناسی اسلامی، در پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ، با همکاری گروه علمی فرهنگی فتح و موسسه روانشناسی آرمان و با مشارکت بیش از ۱۵۰ نفر برگزار گردید.

 

صوت نشست : 

دریافت

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

دیدگاه ها  ۰  هیچ نظری هنوز ثبت نشده است