// ۲۹ آذر ۹۴ ، ۱۸:۰۳

در این صفحه به سؤالاتِ علمی با موضوع روانشناسی اسلامی و مسائل مرتبطی که برای شما دوستان عزیز مطرح است، پاسخ داده میشود.

شما میتوانید در قسمت نظرات ، سوال تان را پرسیده و پاسخ استاد را در اسرع وقت در وبلاگ مشاهده نمایید.

 

 

تذکر مهم : دوستان عزیز، لطفا از قرار دادن پیام خصوصی جدا خودداری کنید؛ زیرا بهتر است سؤالتان را به صورت عمومی مطرح نمایید تا پاسخی که به سؤال شما داده میشود برای سایر دانشجویان و محققین نیز قابل استفاده باشد. شما میتوانید سؤالتان را به صورت ناشناس مطرح کنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

دیدگاه ها  ۲۹

  1. صبا
    صبا | ۰۷ فروردين ۹۵ ، ۲۳:۳۵ | لینک
    سلام
    آیا روانشناس اسلامی مجاز است به مراجع غیر همجنس خود مشاوره دهد ؟ با توجه به اینکه در اتاق درمان مراجع با درمانگر دردودل میکند و احتمال بروز مفسده وجود دارد ، تکلیف چیست؟
    آیا درمانگر می تواند برای توجه به علائم غیر کلامی مراجع به چهره نامحرم نگاه کند ؟
    در بیماری که خود نسبت به رعایت موازین محرم و نامحرم حساسیت دارد با بیماری که توجهی به این مسائل ندارد ، فرقی هست ؟
    • پاسخ | ۱۱ فروردين ۹۵، ۱۱:۴۷
      پاسخ دکتر مرعشی :
      انجام خدمات رواندرمانی و مشاوره برای غیرهمجنس تابع همان ضوابط طبابت برای غیرهمجنس است، تا زمانی که نیاز مراجعه کننده با روانشناس یا مشاور همجنس برطرف میشود مراجعه بی جهت به غیرهمجنس همانطور که به درستی حدس می زنید نباید صورت گیرد، اما در صورت ناچاری و ضرورت کمک غیرهمجنس، با حفظ حدود شرعی و انتخاب رواندرمانگر و مشاور باتقوی و خداترس و امین و آزموده شده، و با رعایت حدومرزهای شرعی در زمان مشاوره و رواندرمانی، تا جایی که خوف مفسده وجود نداشته باشد، و فقط به اندازه رفع ضرورت، اشکالی نمی بینم، نگاه به چهره نامحرم هم در حد ضرورت و بدون قصد ریبه مانند نگاه طبیب است و فرقی نمی بینم، البته نگاه ریبه در هرحال و برای روانشناس و طبیب و غیر آنها حرام است
      برای روانشناس متدین تکلیف شرعی خودش مهم است نه اینکه مراجعه کننده التزامات شرعیه دارد یا نه؟ بنابراین احتیاطاتی که روانشنای متدین به خرج می دهد برای افراد ملتزم و غیرملتزم باید یکسان باشد

  2. حمید رفیعی
    حمید رفیعی | ۲۸ فروردين ۹۵ ، ۱۴:۱۴ | لینک
    با سلام و خدا قوت. در زمینه سوال فوق و سوالات فقهی مشابه در حوزه مشاوره و درمان، پیشنهاد بنده، مطالعه کتاب «مشاوره زیر گنبد فیروزه ای» انتشارات موسسه امام است که نظرات فقهی در زمینه مشاوره جمع آوری شده است. موفق باشید.
    • پاسخ | ۲۹ فروردين ۹۵، ۱۵:۰۵
      با عرض سلام و تشکر  خدمت حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر 
      ممنون از حضورتون و پیشنهادات و راهنمایی های ارزشمند تون
       انشالله بزودی در قسمت "معرفی کتاب " کتابی که فرمودید رو معرفی می کنیم .
  3. صبا
    صبا | ۲۹ فروردين ۹۵ ، ۱۵:۰۰ | لینک
    سلام
    نظرتان در مورد مطلب زیر چیست ؟
    در کتاب انسان شناسی اسلامی (دکتر برنجکار و خدایاری) - نشر معارف - چنین آمده است :
    در حدیثی دیگر از امام باقر(ع) آمده است که پس از بیرون آوردن ذریه آدم از پشت وی ، آن حضرت پس از مشاهده کثرت ذریه خود گفت :
     یا رب ما اکثر ذریتی و لامر ما خلقتهم فما ترید منهم باخذک المیثاق علیهم ، قال الله تعالی یعبدو ننی لا یشرکون بی شیئاً و یومنون برسلی و یتبعونهم.
    از ظاهر این حدیث و برخی احادیث دیگر چنین بر می آید که همین ذراتی که از پشت آدم گرفته شده ، طینت های انسان هایند که پس از اخذ میثاق ، دوباره در پشت آدم قرار گرفته و به تریج بصورت نطفه و علقه درآمده و به شکل انسان وارد عالم دنیا شده اند . پس از مرگ نیز طینت انسان ها در قبر نابود نمی شود تا اینکه تا روز قیامت از همین طینت ها بدن های آنان پدید آید . از امام صادق درباره نابودی بدن مردگان پرسیده شد . حضرت فرمود :
    بدن مرده از بین می رود تا انجا که نه گوشتی از او بر جا می ماند و نه استخوانی ، مگر طینت او که آن از بین نمی رود ، بلکه در قبر همچنان باقی می ماند ، تا اینکه انسان یکبار دیگر از آن آفریده شود ، همچنانکه بار اول از آن ذره خلق شد .
    • پاسخ | ۲۹ ارديبهشت ۹۵، ۱۵:۵۰
      پاسخ دکتر مرعشی :
      این موضوع مربوط به انسان شناسی اسلامی است و نه روانشناسی اسلامی، 

      با این حال شاید منظور از طینت را بتوان ژنتیک یا اطلاعات ژنتیک هر انسان دانست که ویژگی های بدنی و روانی او را تاحد زیادی تعیین می کند، و چون اقتضای اطلاعات ژنتیک انسان چنان است که وی گرایش عمیق به خداپرستی و توحید دارد این همان میثاق الهی است که به شکل تکوینی در انسان به ودیعه نهاده شده است، کما اینکه اکنون میدانیم ساختار سیستم عصبی انسان دارای مدارهای مخصوص خداپرستی است که در لوب گیجگاهی واقع شده و در منطقه ای به نام God spot یا منطقه خدا متمرکز هستند و این ساختارها محصول اطلاعات ژنتیک می باشند.

      از سوی دیگر طینت به معنای مواد اولیه یا گِل نیز هست، بنابراین انسانِ مرده و دفن شده دچار متلاشی شدن سازمان بدنی خود شده و دوباره با خاک همسان می شود اما مواد اولیه بدن وی که اکنون تغییر شکل داده اند نابود نشده و به اراده الهی روزی دوباره سازمان یافته و بدن را تشکیل می دهند.
      از سوی دیگر اگر در حدیث دوم نیز طینت را به معنای ژنتیک بگیریم شاید معنای حدیث چنین باشد: اطلاعات ژنتیک انسان که اولین بار اساس طراحی بدن وی بود در جایی در زمین حفظ می شود تا دوباره منشاء بازسازی بدن وی باشد
  4. محمدی | ۰۵ آبان ۹۵ ، ۱۸:۰۴ | لینک
    به نام خدا و با سلام خدمت استاد محترم
    در خصوص درون نگری یا introspection
    از منظر اسلامی منبع مطالعاتی و نظر کلی روانشناسی مثبت گرای اسلامی رو در مورد ان می خواستم بدانم..با تشکر.
    ایا می توان با این روش به برداشت از منابع دینی پرداخت؟(در واقع سه سوال مطرح شده است)
    • پاسخ | ۷ آبان ۹۵، ۰۰:۲۷
      پاسخ دکتر مرعشی :

      درون نگری اگر به معنای بررسی حالات ذهنی خود (ادراکات، احساسات، و نیات) به منظور خودشناسی و خوداصلاحگری (ارتقاء سلامت روان) باشد در اسلام به جد مورد توصیه است و منابع خوبی نیز در این زمینه وجود دارد، بسیاری از آیات قرآن (مانند: فَلاَ وَرَبِّکَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّىَ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَ یَجِدُواْ فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُواْ تَسْلِیمًا)، گزاره های زیادی در ادعیه صحیفه سجادیه (مانند دعای مکارم الاخلاق) و همچنین کتاب معراج السعاده ملااحمد نراقی (که توصیه های کاربردی برای کشف حالات نفس و اصلاح آنها از قبیل حسد، حرص، کبر و ... دارد). 

      اما اگر منظور از درون نگری کشف و شهود از راه در خود فرو رفتگی باشد (مانند آنچه بودائیان و هندوها در مدیتیشن انجام می دهند یا عرفا مدعی آن هستند)، اینکه چنین امری مورد توصیه اسلام باشد محل تامل و اختلاف جدی است و به نظر می رسد با قرآن و مکتب اهل بیت ع و برداشت اکابر و قدمای دانشمندان شیعه سازگار نبوده بلکه بعدها چنین دیدگاهی در میان برخی شیعیان نفوذ کرده و آنها تلاش کرده اند میان این دیدگاه و گزاره های متون دینی شیعه سازگاری و جمع برقرار نمایند و البته به این تلاش ها نقدهای جدی وارد است.
      روایاتی از این دست می توانند به تبیین شیوه صحیح درون نگری در اسلام کمک نمایند:

      امام علی (ع):  مؤمن را سه وقت است : وقتى که در آن با پروردگار خود به راز و نیاز مى پردازد و وقتى که به حساب نفْس خود مى رسد و وقتى که به لذّتهاى حلال و مناسب مى گذراند .               
      تحف العقول

      در اینگونه روایات جهت گیری درون نگری کشف نیات و مقاصد نفس و توبیخ و تشویق آن و در نهایت اصلاح آن بیان شده است.
  5. مختار
    مختار | ۰۸ آبان ۹۵ ، ۲۲:۴۶ | لینک
    سلام من دانشجوی رشته مشاوره هستم میتونم ارشد رشته روانشناسی ااسلامی بخونم چون شنیدم یکی از دانشگاه های کشور این رشته را داره واگر نشد من چطور در زمینه ی روانشناسی اسلامی اطلاعات داشته باشم چون نظریات غربیزیاد خواندم  وخیلی علاقه نداشتم اگر میشه راهنمایی کنید.
    • پاسخ | ۱۲ آبان ۹۵، ۲۲:۵۶
      سلام علیکم
      دانشگاه قرآن و حدیث قم در رشته روانشناسی اسلامی ( گرایش مثبت نگر) تاکنون چهار دوره است که اقدام به پذیرش دانشجو کرده است.
      پذیرش آنها از طریق کنکور سراسری ارشد و مصاحبه است .
      شما نیز می توانید در این رشته تحصیل نمایید.
      قریب به پنجاه جلد کتاب تاکنون در زمینه روانشناسی اسلامی به زبان فارسی نوشته شده است . مطالعه آنها برای شما می تواند مفید باشد .
       

  6. ناشناس
    ناشناس | ۱۱ آذر ۹۵ ، ۰۲:۰۱ | لینک
    با عرض سلام و تشکر خدمت استاد گرامی
    با توجه به وجود داروهای موثر و گرانبهایی ک استفاده از آن ها توسط ائمه معصوم علیهم السلام توصیه و تجویز شده
    خواستم نظر شما رو درمورد جایگزینی این دارو ها با داروهای شیمیایی ک طبیعتا برخلاف داروهای طبیعی عوارض زیادی هم دارند جویا بشم
    • پاسخ | ۱۱ آذر ۹۵، ۲۱:۱۱
      پاسخ استاد مرعشی :


      برای استفاده از این داروها نیاز به دو نوع تحقیق داریم. 
      یکی بررسی دقیق سند حدیثی که دارو در آن تجویز شده و دوم از آنجا که حتی اگر سلسله راویان حدیث مورد وثوق باشند ممکن است در نقل محتوی یا در برداشت خود از فرمایش امام (ع) یا در برداشت خود از نقل یکدیگر، یا در فهم درست مورد مصرف دارو خطایی کرده باشند. 
      نوع دوم پژوهش لازم است و آن کارآزمایی بالینی یا clinical trial است، به این صورت که یک گروه از بیمارانی که روایت گفته با فلان دارو خوب می شوند انتخاب و سپس آنها را به سه گروه تصادفی تقسیم می کنیم و به یک گروه داروی ذکر شده در روایت را داده و به گروه دیگر دارونما و به گروه سوم داروی شناخته شده امروزین را می دهیم، پیش و پس از دوره معین دارودرمانی شدت بیماری را با استفاده از پرسشنامه می سنجیم و سه گروه را از نظر تفاوت پیش آزمون و پس آزمون از راه تحلیل واریانس مقایسه میکنیم، به این ترتیب اثر داروی ذکر شده در روایت معلوم شده و در صورت موثر بودن قابل استفاده است، هر چند در مرحله بعد باید مدتی عوارض دارو را زیر نظر داشت زیرا داروهای گیاهی نیز مانند داروهای شیمیایی عوارض دارند و این تصور که داروهای طبیعی عوارض ندارند در زمره باورهای غلط است، مثلا گل گاوزبان بعد از شش ماه استفاده سمیت کبدی تولید می کند. همین دارو و نیز گل بابونه در بارداری مجاز نیستند و نکات مشابه و فراوان دیگر .
  7. ناشناس
    ناشناس | ۱۲ آذر ۹۵ ، ۰۲:۱۶ | لینک
    متشکرم از پاسخ کامل تون
    همچین کاری هم انجام شده؟ یا در حال انجام هست؟
    • پاسخ | ۱۳ آذر ۹۵، ۰۸:۳۸
      پاسخ دکتر مرعشی :

      اطلاع دارم که در مورد برخی داروهای گیاهی کارآزمایی بالینی انجام شده، اما اینکه دستمایه پژوهش را از منابع روایی استفاده کرده باشند خبر ندارم، لیکن به هر حال این ایده می تواند دستمایه یک سلسله پژوهش های مفید باشد
  8. ستار
    ستار | ۱۴ بهمن ۹۵ ، ۱۸:۳۷ | لینک
    با سلام و عرض ادب خدمت جناب دکتر مرعشی
    آیا سایتی را می شناسید که آزمون های روانشناسی"(مخصوصا شخصیت) را به صورت معتبر همراه با نمره گذاری و تفسیر ارائه کند چه به صورت رایگان چه غیر رایگان؟
    • پاسخ | ۱۸ بهمن ۹۵، ۲۱:۲۲
      پاسخ دکتر مرعشی :

      خیر
  9. ستار
    ستار | ۰۳ اسفند ۹۵ ، ۲۲:۳۰ | لینک
    با سلام خدمت جناب آقای دکتر مرعشی
    شما در کارگاه روانشناسی اسلامی اشاره کردید که 20 درصد روانشناسی درست نیست و مضر است اما تا جایی که اطلاع دارم موارد قابل توجهی در این رابطه نفرمودید.اگر لطف کنید آنچه که به نظرتان در رواشناسی نادرست هست در کارگاهی جدا یا در همین کارگاه روانشناسی اسلامی مطرح بفرمایید که دیگر ما راه رفته را نرویم و از همان نقطه شروع کنیم واقعا خیلی خوب می شود
    یکی ازنقد هایی که به علوم انسانی غربی می شود نقد دکتر عباسی است
    نقد دکتر حسن عباسی درباره ی علوم انسانی غربی این هست که مبانی آنها تثلیثی است و با استفاده از متون خودشان اثبات کرده اند. جنابعالی از این بابت شما اطلاعی دارید؟
    ممنونم از پاسخ و دغدغه ی شما
    • پاسخ | ۴ اسفند ۹۵، ۱۳:۳۹
      پاسخ دکتر مرعشی :

      سلام فقط به نمونه هایی اشاره می کنم، مثل دیدگاه جبری و بدبینانه فروید به انسان، دیدگاه های فمینیستی کارن هورنای، نگاه پراگماتیستی ویلیام جیمز به دین، نفی ضرورت مناسک دینی توسط پرویسر، نوروتیک دانستن هر نوع گرایش دینی توسط فروید، مفید دانستن هر نوع گرایش دینی حتی انواع خرافی آن توسط یونگ، ضمن آنکه به طور کلی هر یک از نظریات علوم انسانی بر نوعی فلسفه انسان شناسی ناگفته استوار است که در بسیاری از نظریات غربی انسان شناسی صحیح و عقلانی و واقع بینانه ای نیست.
  10. seyed
    seyed | ۲۲ فروردين ۹۶ ، ۲۲:۳۵ | لینک
    سلام به نظر شما اگر بنده مریض باشم میتوانم برای درمان از یک مکانیک کمک بگیرم.البته ممکن است بتواند کمک کند ولی اگر باعث بوجود آمدن مشکلات دیگر برای من خودم را باید مواخذه کنم.
    با توجه به این آیا پاسخ سوالات شرعی که از افرادی به غیر فقها پرسیده میشود قابل اجراست؟
    • پاسخ | ۲۳ فروردين ۹۶، ۱۳:۲۱
      فتح : 
      سوال تان  واضح نیست .
      لطفا بیشتر توضیح بفرمایید .
  11. مهسا
    مهسا | ۱۹ تیر ۹۶ ، ۰۲:۲۸ | لینک
    سلام در جوابی که اقا مرعشی به نظر دوم خانم صبا دادن توضیحی که راجع به godspot هست کاملا غلطه به دلایلی که در زیر میارم وسوالم از اقای مرعشی اینه که منبعی که ازش این توضیح اشتباه رو گرفتن رو ذکر کنن
     وقتی انسانی که (یا مذهبی ست یا غیر مذهبی )تجربه ی عرفانی و مذهبی رو به دست میاره باعث ایجاد اتفاقایی در مغز میشه مثلا سطح اکسیژن خون در حداقل ١٢ نقطه از مغز افزایش پیدا میکنه (برخلاف نظر شما که گفتید یه قسمت از مغز) علت انجام این تحقیقات به گفته ی روانشناسان دانشگاه مونترال که تحقیقشون در مجله Neuroscience Letters به ​​چاپ رسیده این بوده که قصد ندارند خدا را تایید یا انکار کند بلکه قصدشون بررسی چگونگی رفتار مغز در طول تجربه های عمیق مذهبی ست( برخلاف حرف شما با این تحقیقات به این نتیجه نرسیدن که انسان دارای مدارهای مخصوص خدا پرستیس که جاشم توی مغز توضیح دادم اشتباه گفتید بلکه برعکس نتایج تحقیقات نشون میده که از یافته هاشون دارن برای اثبات عدم وجود خدا استفاده میکنند و دارن میگن نقطاتی در مغز هست که هنگام فکر کردن به اعتقادات مذهبی مثلا وجود خدا فعال میشه که حالا شما به هر چیزی که بهش میگن مذهب مثلا بودا هم اعتقاد داشته باشی و بهش فکر کنی باز این نقاط فعال میشه ) 
    به طور مثال چند تا از نتیجه هایی که دانشمندان از ازمایشات مربوط به نقطه ای به نام خدا در مغزگرفتن براتون قرار میدم که خودتون بفهمید فقط اسم نقطه خداست و اصلا کار این نقطه در مغز و نتیجه ای که دانشمندا ازش گرفتند با اون چیزی که شما نمیدونم چطور نتیجه گرفتید کاملا متفاوته :دانشمندان تلاش کردند تا لبه های زمانی(لبه ها زمانی همون مکان هاییه که میگن در مغز میشه باهاش وجود خدا رو احساس کرد)  را با یک میدان مغناطیسی چرخشی تولید شده توسط یک کلاه ایمنی "الهی" تحریک کنند. مایکل پرسینگر، از دانشگاه لارنتیان در انتاریو، دریافت که او می تواند تجربه ای از احساسات مذهبی را مصنوعی ایجاد کند کسی که کلاه ایمنی را در سر داشت خود را در حضور یک روح احساس میکرد یا احساس عمیقی از سعادت کیهانی داشت(یعنی یک کلاه ایمنی ساختن و اون رو روی سر فردی گذاشتن وقسمت های godspot اش رو تحریک کردند و به این صورت تونستن تجربه ی مصنوعی وجود خدا رو در فرد ایجاد کنند و اون فرد حس کرد روحی در کنارش وجود داره برای دیدن این ازمایش میتونید مستند کرم چاله ها رو ببینید توی مستند  این ازمایش و انجام میدن و محققی که این ازمایش رو انجام میده میگه پس به نتیجه میرسیم  که خدایی وجود نداره و حس وجود خدا در نتیجه ی تحریک یک سری از نقاط مغزه) حدود هشت نفر از هر 10 داوطلب در هنگام پوشیدن کلاه خود احساسات شبه مذهبی را گزارش می دهند.
    پروفسور گرفمن از دانشمندایی که دراین باره تحقیق کرده میگه : هنگامی که ما دانش ناقصی از دنیای اطرافمان داریم، به ما فرصتی می دهد تا به خدا ایمان داشته باشیم. وقتی استدلال علمی برای چیزی نداشته باشیم، ما به توضیحات فراطبیعی متکی هستیم. خدا شاید مطیع نیروهای فراطبیعی باشد که ما از آن آگاهی نداشته باشیم، برای رسیدن به اشکال مذهبی، ظهور کرد. یک کتاب فلسفی هم در ایران ترجمه شده که از دلایل رد وجود خدا توی یک فصل این کتاب دقیقا همین ازمایش کلاه ایمنی ست تمام این مطالب جز کتاب و که خودم خوندم رو از دو سایتی که در نظر بعد میذارم اوردم خود دوستان هم میتونن با خوندن این دو سایت بفهمن چیزی رو از خودم در نیاوردم:) 
    من سایت شما رو از تبلیغتون برای روانشناسی اسلامی پیدا کردم و خیلی خوشحال شدم از اینکه این چنین تحقیقاتی داره انجام میشه چون به نظرم مطالعه ی  روانشناسی با حذف نظریه های اشتباه و با رویکرد اسلامی خیلی نیازه و باید بهش پرداخته بشه ولی الان که اومدم این نظر رو از استاد اموزش روانشناسی با رویکرد اسلامی دیدم واقعا ناامید شدم ما قراره تلاش کنیم چنین اشتباه های علمی چه غربی ها و چه شرقی ها رو شناسایی کنیم و به مردم نشون بدیم نه اینکه خودمون برا اثبات حرفمون  نتیجه یه تحقیق اشتباه غربی رو به نفع خودمون عوض کنیم و این تحقیق اشتباه و اون طور که خودمون میخوایم و به نظرمون قابل پسنده ارائه بدیم  خواهشمندم حالا که در چنین راه مهمی قدم گذاشتید از قران و احادیث و در کنارش از تحقیقات مهم و درست علمی( که با قران و احادیث ضدیتی نداره) استفاده کنید نه هر تحقیقی شما خودتون تصور کنید با یه نقد ساده میشه  به این نتیجه رسید که این حرف شما که توضیح دادم نتیجه ی هیچ تحقیق علمی هم نیست اشتباهه که اگه واقعا مدار های خداشناسی در مغز باشه پس کسی که مرگ مغزی میشه یا با ضربه ای این قسمت از مغزش اسیب میبینه دیگه نمیتونه خدا روبشناسه ما با دیدن نعمت های خداو فکر کردن درست روی این دنیا با تک تک سلولامون از طریق جسم و هم روحمون میتونیم خدارو بشناسیم و درکش کنیم نه با مداری که اصلا شما خودتون اسم خداشناسی رو روش گذاشتین و باز شفاف تر توضیح میدم که نتیجه ی حرف دانشمندا اینه : نقاطی در مغز به نام godspot یا نقطه ی خدا هست که با شوک های الکتریکی ناشی از  کلاه ایمنی با نام کلاه ایمنی الهی که خودشون ساختن  فعال تر میشن و حس های مذهبی مثلا حس وجود روح و احساسات عمیق معنوی بهمون میده (نه اینکه باعث خداشناسی میشن که شما نمیدونم چطور بهش رسیدین!) و حالااین دانشمندای خداناباور میگن وجود احساسات عمیق معنوی کار این نقطه از مغزه نه خدا !!!! و یه خرده دقیق نمیخوان فکر کنن که اصلا این تحریکات ناشی از کلاه و این نقطه از مغز رو که این حس های معنوی رو درک میکنه و پس کی به وجود اورده ؟ امیدوارم از این به بعد با جدیت بیشتر به فکر کمک به مردم باشید ممنونم که مطالعه کردین
    • پاسخ | ۲۱ تیر ۹۶، ۰۹:۵۰
      پاسخ استاد مرعشی :

      ما برای اثبات وجود خدا دلایل محکمتری داریم که می توانید برای مشاهده آنها به مقاله مختصر گفتگوی دانشجو و استاد و مقاله مفصل چگونگی پیدایش جهان مراجعه کنید، قصد ما از طرح نتایج پژوهش راماچاندران و همکاران او در دانشگاه پنسیلوانیا و نتیجه گیری آنها (God spot) برخلاف تصور شما اثبات وجود خدا نیست، همچنانکه از این موضوع که مکانیسم عصبی یا روانشناختی  ادراک خدا چیست نمی توان وجود خدا را رد کرد، زیرا چگونگی ادراک چیزی با اصل بودنش دو مقوله مجزا هستند و باید جداگانه بررسی شوند و خلط آنها مغالطه است، 

      تمام حرف ما آنست که خداپرستی امری فطری است و در ذات بشر نهفته است و بخشی از طبیعت اوست و نفی آن به دلیل مقابله با امری طبیعی به سلامت بشر لطمه می زند، بقیه نکاتی که شما از مطالب ما استنباط کرده و سپس نفی کرده اید برداشت ها و تصورات شخصی شماست و ارتباطی به مطالب ما ندارد، والسلام
  12. مهسا
    مهسا | ۱۹ تیر ۹۶ ، ۰۲:۳۴ | لینک
    دو تا سایتی که گفتم در نظر بعد میذارم دوستان اگه متن انگلیسی رو نمیفهمیدید میتونید تو گوگل ترجمه ادرس سایت و paste کنید و بزنید از انگلیسی به فارسی براتون ترجمه کنه ترجمش زیاد روان نیست ولی میشه فهمید چی میگه 
    http://www.independent.co.uk/news/science/belief-and-the-brains-god-spot-1641022.html
    و
    https://www.theguardian.com/science/2006/aug/30/medicalresearch.neuroscience
  13. صبا
    صبا | ۲۳ تیر ۹۶ ، ۱۲:۲۲ | لینک
    سلام
    با توجه به اینکه برخی روایات اخلاقی ناظر به شخص خاصی صادر شده اند و شاید بتوان گفت برای تیپ شخصیتی خاصی این توصیه موثر واقع می شود، بر چه مبنایی این دسته از روایات را میتوان از روایات کلی تمییز داد ؟ روش چیست ؟
    • پاسخ | ۲۳ تیر ۹۶، ۱۲:۲۵
      پاسخ دکتر مرعشی :
      همانطور که در خلال جلسات هم شاید گفته باشم استفاده از روایات برای هر منظوری نیاز به کار اجتهادی دارد، یعنی باید اول سند و بعد دلالت حدیث روشن شود، در دلالت منظور و شان نزول حدیث معصوم ع تبیین می شود، که اینها همه کار فنی اجتهادی است و نیاز به مجتهد دارد، اینکه ما بگوییم فلان روایت برای تیپ شخصیتی خاصی صادر شده محال نیست، حتی ممکن است یک روایت ویژه ی وضعیت های خاص باشد نه همیشه، یا ممکن است انجام توصیه ای مستلزم عبور از یک سری مقدمات باشد، اما حتما باید برای همه‌ی اینها قرائن و دلایل کافی داشته باشیم، که اگر داشتیم تکلیف روشن است و اگر نداشتیم روایت را باید مطلق در نظر بگیریم، این همان کاری است که فقها در کشف تکالیف شرعی هم انجام می دهند.
  14. باران
    باران | ۲۳ تیر ۹۶ ، ۱۲:۲۳ | لینک
    با سلام .بااینکه کارگاه روانشناسی اسلامی چندین جلسه برگزارشده شاید به خاطروقت کم ویا سوالات پراکنده .من هنوز نتوانستم یک تعریف درست ومشخص از روانشناسی اسلامی داشته باشم وشاید علت اینهمه ساز مخافت زدن برخی اساتید با روانشناسی اسلامی به دلیل این تعریف نامشخص باشد چون هرکس براساس برداشت خود از اسلام شروع به ایراد گرفتن در این ذمینه میکند واین دانشجوی بیچاره است که بدون پاسخ سر کلاس باید به ایرادات استادگوش دهد ودفاعی نداشته باشد
    • پاسخ | ۲۳ تیر ۹۶، ۱۲:۲۶
      پاسخ دکتر مرعشی:
      به طور خلاصه روانشناسی اسلامی عبارتست از مجموعه دیدگاه ها و آموزه های روانشناسانه ای که در متون دینی شامل قرآن و کتب روایی مطرح شده است

      روانشناسی اسلامی همان انسان شناسی اسلامی نیست گرچه بر آن پایه استوار است، همانگونه که سایر مکاتب روانشناسی نیز پایه های فلسفی انسان شناسانه خود را دارند
      همچنین روانشناسی اسلامی دقیقا همان روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی نیست بلکه روانشناسی از دیدگاه خود اسلام است چرا که دانشمندان مسلمان ممکن است بعضا دیدگاه های خود را از منابع غیر اسلامی اخذ کرده باشند

      به طور مبسوط، روانشناسی اسلامی یک مکتب علمی در دانش روانشناسی است که برخلاف مکاتب دیگر که پیش فرضهای ایدئولوژیک غیراسلامی و اغلب ماتریالیستی دارند، پیش فرض های ایدئولوژیک خود را از اسلام می گیرد، و به علاوه ایده های روانشناسی خود را نیز از متون دینی شامل قرآن و روایات و ادعیه اهل بیت ع اخذ کرده و به بوته پژوهش می برد، این مکتب مانند مکاتب دیگر روانشناسی دارای مشترکاتی با سایر مکاتب بوده و تفاوت هایی نیز با آنها دارد، بنابراین در روانشناسی اسلامی برخی سازه ها، روش های مداخله، نظریه ها، و سنجه ها مخصوص به این مکتب بوده و از منابع دینی استحصال شده اند، هر چند ممکن است در روانشناسی اسلامی از سازه ها، عوامل مداخله، نظریه ها، و سنجه های مکاتب دیگر که با متون و اندیشه اسلامی ناسازگار نباشند نیز استفاده شود، روش تحقیق در بررسی دیدگاه های روانشناسانه اسلام همان روش تحقیقی است که سایر مکاتب روانشناسی بکار می برند، زیرا روش تحقیق بر خلاف بسیاری از آموزه های مکاتب گوناگون روانشناسی جهت گیری ایدئولوژیک ندارد و ابزاری است دارای جنبه محاسباتی

      روانشناسی اسلامی در حال حاضر بالقوه وجود داشته و برای تبدیل شدن به حالت بالفعل نیازمند مرور روانشناسانه متون اصیل دینی، استخراج آموزه های روانشناسانه از این متون، تهیه سنجه ها و عوامل مداخله و تعریف سازه ها و استحصال نظریه ها و فرضیه ها، و در آخر انجام پژوهش های علمی با استفاده از این مواد اولیه است
  15. ع ع م
    ع ع م | ۲۳ تیر ۹۶ ، ۱۲:۴۱ | لینک
    باسلام
    استادبزرگواردرزمینه نقش الگودرزندگی انسان ازمنظرعلم روانشناسی برای نرشتن بخشهایی ازپایان نامم دنبال منابع واطلاعات علمی دراین زمینه هستم ممنون میشم راهنماییم کنید
    • پاسخ | ۲۳ تیر ۹۶، ۱۲:۴۲
      فتح:
      انشاالله به محض رسیدن پاسخ استاد ، آن را در همین مکان قرار خواهیم داد.
  16. مهندس
    مهندس | ۲۵ تیر ۹۶ ، ۱۵:۵۳ | لینک
    سلام. من دانشجوی انصرافی مهندسی هستم و قصد خواندن برای کنکور کارشناسی انسانی رو دارم.
    از حالا لازم هست که رشته ی مدنظرم رو انتخاب کنم تا متناسب با ضرایب درسای کنکور رو بخونم.
    آیا اگر رشته ی روانشناسی رو انتخاب کنم،امکان انحراف باورهام وجود داره؟یا با همراهی اساتید معتقد و گروه فتح،میشه کاری کرد که روی باورهای اسلامیم بمونم؟
    .
    .
    .
    پ.ن. خوشحال میشم به جز نظر استاد،نظر اعضای سایت رو هم بدونم.
    • پاسخ | ۲۹ تیر ۹۶، ۱۶:۰۳
      پاسخ دکتر مرعشی :

      ایمان و عاقبت انسانها دست خداست ما در آخرالزمان در معرض تهدید باورهایمان هستیم که امام صادق ع فرمود باید در آخرالزمان دعای غریق را زیاد بخوانید و گرنه منحرف میشوید، یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک

      پاسخ یکی از اعضای گروه علمی فرهنگی فتح:
      بعنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی نکته ای عرض می کنم:
      علوم انسانی بر پایه مبانی غیر دینی و بعضا ضد دینی بنا شده است. دانشجوی مسلمان باید توانمندی تفکیک نقاط قوت و ضعف نظریات مختلف را داشته باشد. اگر این توانمندی در حال حاضر در شما وجود دارد ، با توکل بر خدا می توانید وارد شوید اما اگر در این زمینه ضعف هایی هست تقویت یا احتیاط در ورود لازم است.
  17. امیر مهدی
    امیر مهدی | ۱۰ مرداد ۹۶ ، ۲۳:۳۳ | لینک
    سلام استاد خسته نباشید. من دانشجوی رشته ژنتیک هستم ترم اینده فارغ التحصیل میشم! میخوام ارشد علوم انسانی شرکت کنم. میخواستم اطلاعاتی در مورد رشته ی علوم تربیتی داشته باشم.  از موسسه اموزشی پژوهشی امام خمینی اطلاعی دارید؟؟
    • پاسخ | ۱۳ مرداد ۹۶، ۱۵:۲۱
      پاسخ گروه علمی فرهنگی فتح:
      با توجه به مشغله های فراوان دکتر مرعشی بنا بر این است تا اطلاع ثانوی فقط به سوالات علمی در حوزه مباحثی که ایشان در کارگاه ها و همایشات مطرح نموده اند ، پاسخ داده شود.
      سپاس فراوان از حسن توجه تان
      موفق باشید
  18. reza
    reza | ۲۷ مهر ۹۷ ، ۱۹:۲۳ | لینک
    باسلام
    روان شناسی مثبت گرای اسلامی چه تفاوتی با روان شناسی مثبت گرای گلاسر دارد؟
    آیا نشات گرفته شده از آن مکتب است؟
    • پاسخ | ۶ آذر ۹۷، ۰۵:۰۲
      پاسخ دکتر مرعشی:
      سلام این سوال را بهتر است اساتید عزیز ما در قم که بنیانگزار روانشناسی مثبت اسلامی هستند پاسخ دهند، اما من به سهم خود، روانشناسی اسلامی را یک مکتب مستقل می دانم که بر بنیانهای اعتقادی خاصی استوار و پارادایم ویژه‌ای نیز بر آن حاکم است و اساسا شباهت تام به هیچیک از مکاتب عرفی روانشناسی ندارد هرچند با هریک از این مکاتب ممکن است وجوه اشتراکی داشته باشد، اما دقیقا معادل یکی از این مکاتب نیست، به همین سبب، اصطلاح روانشناسی مثبت اسلامی را گویا و رسا نمی دانم زیرا در آنصورت ما باید روانشناسی وجودی اسلامی، روانشناسی شناختی اسلامی، روانشناسی رفتارگرای اسلامی، روانشناسی معناگرای اسلامی و ... نیز تعریف کنیم و بدین سان روانشناسی اسلامی را به نوعی اسیر روانشناسی عرفی کرده ایم. به نظر من روانشناسی اسلامی شباهت تام به هیچیک از مکاتب موجود ندارد.
  19. هاشمی
    هاشمی | ۱۹ بهمن ۹۷ ، ۱۶:۵۸ | لینک
    با عرض سلام و احترام و وقتی که برای مشاوره و پاسخگویی قرار داده اید.
    من دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه تهران هستم.
    در مرحله ی انتخاب موضوع رساله ام هستم. و در زمینه ی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مایل به کار هستم. اگر پژوهشکده ی مرتبطی با گرایش کامل در حوزه علوم انسانی اسلامی میشناسید که می تواند یاریگر من در این زمینه باشد. لطفا معرفی نمایید/
    با سپاس فراوان
    • پاسخ | ۲۰ بهمن ۹۷، ۲۳:۳۴
      پاسخگویی توسط یکی از اعضای فتح:
      سلام علیکم
      بنظر می رسد گروه علوم تربیتی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و حجت الاسلام دکتر مجتبی مصباح یزدی می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.
      موفق باشید
  20. طاهره | ۱۷ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۱:۴۶ | لینک
    باسلام خواستم بپرسم که آیا دانشگاههای کشوردوره دکتری نیزروانشناسی اسلامی دارند کدم دانشگاه؟سپاسگزارم
    • پاسخ | ۱۷ ارديبهشت ۹۸، ۱۴:۲۹
      پاسخگویی توسط یکی از اعضای فتح:
      سلام علیکم
      برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه قرآن و حدیث قم، پیگیر برگزاری دوره دکتری روانشناسی اسلامی هستند ولی ظاهرا هنوز هیچ دانشگاهی موفق به شروع دوره دکتری نشده است.
      تشکر از حضورتان
  21. مهدی زاده
    مهدی زاده | ۲۳ آبان ۹۸ ، ۱۴:۵۸ | لینک

    سلام وقت بخیر سوالی داشتم از خدمت تون من دانشجوی ترم 7 روانشناسی ام و خیلی علاقه مندم در حوزه ی روانشناسی اسلامی فعالیت کنم بنظر شما چجوری باید وارد این حوزه بشم و از کجا باید فعالیتم رو شروع کنم ؟ 

    • پاسخ | ۲۴ آبان ۹۸، ۱۱:۵۵
      پاسخ دکتر مرعشی به یکی ازسوالات مشابه سوال شما :

      سلام خداوند شما را توفیق دهد. در این مرحله چندکار انجام دهید:
      یکی اینکه درس های دانشگاهی را خوب بخوانید .
      دوم اینکه شروع کنید یک دوره خلاصه تفسیر قرآن و صحیفه سجادیه مطالعه کنید .گزیده تفسیر نمونه مناسب است.
      سوم اینکه درسنامه های روانشناسی اسلامی و فایل صوتی کارگاه ها را دوره کنید.
      ان شاءالله تا اینها انجام شود وارد مقطع ارشد شده اید و کار پژوهشی را در قالب گروه های تحقیقاتی شروع خواهید کرد.

      پاسخ یکی از اعضای گروه علمی فرهنگی فتح:
      سلام علیکم
      خداقوت
      دغدغه جنابعالی را دانشجویان و افراد بسیاری نیز دارند.علاوه بر توصیه های استاد که به جا هست در تاکید فرمایشات ایشان عرض کنم، چون در مقطع کارشناسی هستید، تقویت بنیه علمی رشته خودتان از مباحث نظری و روش تحقیق و درکنار آن انس با ثقلین و مطالعه کتبی که در حوزه روانشناسی اسلامی مانند درسنامه های دکتر مرعشی کار شده، نیز توصیه میشود.
      باتوجه به اینکه گروه علمی فرهنگی فتح، در حوزه روانشناسی اسلامی فعالیت می کند( معرفی سیر مطالعاتی در خصوص روانشناسی اسلامی و...) ، میتوانید از طریق آدرس پیام رسان هایی که در سایت درج شده، با گروه مرتبط شده و با افرادی که در این زمینه تجربه بیشتری دارند،مشورت نمایید.
      موفق باشید


  22. محسن
    محسن | ۰۳ خرداد ۹۹ ، ۱۹:۵۳ | لینک

    به نام خدا 

    باسلام وخسته نباشید

    من به تازگی در رشته علوم تربیتی فارغ التحصیل شدم و الان معلم ابتدایی ام.

    می خواستم ببینم برای تربیت بهتر نوجوانان در کدام یک از سه روانشناسی زیر ادامه تحصیل بدم بهتره:

    ١_روانشناسی تربیتی

    ٢_روانشناسی بالینی

    ٣_روانشناسی عمومی

    باتشکر. 

    • پاسخ | ۶ خرداد ۹۹، ۱۲:۰۹
      سلام و نور
      خداقوت
      از اینکه گروه مارا برای تصمیم گیری در این مورد لایق دانستید سپاس گزاریم

      پاسخ دکتر محسن عزیزی:
      گرایش روانشناسی تربیتی بیشتر واحدهای درسی آن مرتبط با فضای آموزش و پرورش هست.
      برای کار تربیتی به اون معنا که هدف جنابعالیست، باید خود فرد، جدای از  مدرک تحصیلی فعالیت داشته باشد.
      به نظر بنده گرایش عمومی یا تربیتی نسبت به هدفتان مناسبتر از گرایش بالینی باشند.ولی اصل ماجرا به خودتون برمیگردد.
      پاسخ گروه علمی فرهنگی فتح:
      همانطور که مستحضرید، محتوای کتب درسی دانشگاه در گرایش علوم انسانی خروجی علم غرب با مبانی مادی و متفاوت از مبانی الهی ماست که قطعا نگاه متفاوتی خواهد داشت.لذا با توجه به دغدغه شما، مبانی الحادی و مادیگری نمی تواند برای تربیت انسان آن هم یک شخص مسلمان، نسخه تربیتی بپیچد.هم چنین مقطع ارشد با زمان محدود آن دانش چندانی به شما نمی افزاید.لذا لازم است شما در کنار تحصیلات دانشگاهی به مطالعاتی مبانی دینی از اندیشمندان اسلام مانند شهید مطهری، مرحوم آیت الله حائری شیرازی، مرحوم استاد علی صفایی و...بپردازید که نگاه تربیتی درست براساس حقیقت جهان خلقت برای یک انسان به عنوان عضوی از این سیستم را به دست آورید.هم چنین در کنار مطالعات می توانید دوره های تربیت مربی با رویکرد اسلامی را شرکت نمایید.
      مانند (مربیگرام در بله:
      https://ble.ir/keraamat_ir)

      مدتیست حجه الاسلام محسن عباسی ولدی که نویسنده کتب زیادی در حوزه تربیت هستند دوره ای با نام مبانی رشد و تربیت اسلامی را شروع کردند.می توانید در کانال ایشان عضو شده و استفاده نمایید:
       آدرس کانال ایشان در بله و ایتا
      @mabaniroshd
      و این کانالشان نیز تفسیر تربیتی را ارائه می دهند.
      @tafsiretarbiati
      ان شالله توضیحات مفید واقع شود
      موفق باشید
  23. باقر
    باقر | ۰۴ آذر ۹۹ ، ۰۶:۱۶ | لینک

    باسلام و ادای احترام و تشکر ویژه بابت مباحث ارزشمند و کاربردی استاد دکتر مرعشی

     

    آیا استاد جزوه یا صوت مباحث علم النفس یا آشنایی با فلسفه اسلامی را که هر دو این مباحث می توانند در تبیین روانشناسی اسلامی ایفای نقش کنند، می توانند در سایت جهت بهره مندی مشتاقان قرار دهند؟

    باتشکر فراوان

    • پاسخ | ۷ آذر ۹۹، ۱۹:۰۱
      با عرض سلام خدمت حضرتعالی
      کارگاه آنلاین انسان شناسی استاد مرعشی همین روزها در جریان است.
      پس از اتمام کارگاه نیز ان شاء الله دوره مجازی دیگری در فتح برای علاقه مندانی که نتوانسته اند در این دوره شرکت کنند بصورت آفلاین برگزار خواهد شد.
      موفق باشید
  24. بنت المهدی
    بنت المهدی | ۰۶ بهمن ۹۹ ، ۱۱:۴۲ | لینک

    سلام خدمت استاد گرامی:

    بنده طلبه هستم بعد از شنیدن سخنرانی آقا در خصوص تمدن سازی اسلامی تصمیم به ورود در عرصه روانشناسی اسلامی گرفتم به علت اینکه حوزه اجازه ی شرکت در دانشگاه رو نمی داد مجبور به شرکت موقت در دانشگاه پیام نور شدم تتا محدودیت رفع بشود دو سوال از خدمتتون داشتم

    1. به نظر شما سیدن به درجه احتهاد برای تببین احکام و گفته های دین همزمان با دانشگاه ممکن است با این نگاه که اراده و تلاش بالایی دارم.

    2.خیلی زیاد از دانشگاهی های محترم برای روش مطالعه دروس پرس و جو کردم ولی ظاهرا دانشجویان از روش مطالعه خاصی استفاده نمی کنند . توصیه شما در موردن نحوه خواندن دروس یا داشتن مطالعات اضافه یا هرگونه عمل لازم برای محقق شدن این هدف چیست؟

    با تشکر در پناه حق

    • پاسخ | ۱۲ بهمن ۹۹، ۰۸:۴۳
      پاسخ استاد مرعشی:
      سلام علیکم
      1. ممکن است.
      2. هر مطلب را ابتدا روخوانی سریع و ساده کنید بعد خلاصه نویسی کنید و بعد خلاصه ها رو دنبال هم بخوانید.
      موفق باشید
  25. کوهیار
    کوهیار | ۱۰ اسفند ۹۹ ، ۲۲:۳۹ | لینک

     سلام 

    دوره روانشناسی اسلامی رو به صورت مجازی خدمت شما بودم 

    و خیلی استفاده کردم 

    اما در مورد مثنوی احساس کردم به نکات روانشناختی جریان موسی و شبان توجه نفرمودید و در مورد این داستان صحبت کردید.

    اگر امکانش هست لطف کنید به تلگرام بنده پیام‌ بدید تا صوت خودم رو در دفاع از داستان موسی و شبان به لحاظ روانشناختی خدمتتون ارسال کنم.

    با تشکر 

    KOOHYAR_59@

  26. کوهیار زمان
    کوهیار زمان | ۱۲ اسفند ۹۹ ، ۲۰:۰۱ | لینک

    سلام خدمت استاد عزیز

    در دوره ی روانشناسی دینی اشکالی به مثنوی گرفتید که جسارتا وارد نبود

    در رد یک موضوع فرمودید این یک‌مکانیسم روانی هست اونم عدم اطلاعات

    احساس کردم شما مشرف به زبان خاص مولانا و روح حاکم بر آثار مولانا، جسارتا نیستید!

    اتفاقا داستان موسی و شبان که شما اشاره کردید و ایراد وارد کردید 

    هم مباحث دقیق دینی داره هم به لحاظ روانشناختی قابل بررسیه 

    بنده یک صوت برای شما در مورد همین موضع آماده کردم منتهی نمیدونستم چطور برای شما ارسال کنم.

    • پاسخ | ۲۸ اسفند ۹۹، ۱۸:۲۶
      فتح:
      در جلسات بعد توضیحات تکمیلی را استاد ارائه فرمودند.
      اگر نکته ای تکمیلی مدنظرتان هست در کلاس بصورت آنلاین با استاد مطرح بفرمایید.
  27. مهدی وحیدپور
    مهدی وحیدپور | ۲۷ اسفند ۹۹ ، ۱۰:۵۴ | لینک

    با سلام و تشکر از لطف بزرگ شما در این سایت علمی-اسلامی.

    با بررسی که انجام دادم همه استدلالهای مبنی بر مجاز بودن چندهمسری در اسلام را مبتنی بر دلایل جامعه شناختی دیدم  و نه روانشناختی. با توجه به این مطلب و اینکه چندهمسری مرد در نگاه همسر اول در همه زمینه های شناختی، احساسی و رفتاری آثار نامطلوبی دارد، لطفا دلایل روانشناختی جواز آن را بیان فرمایید. با سپاس

    • پاسخ | ۲۸ اسفند ۹۹، ۱۸:۲۴
      فتح:
      منتظر پاسخ استاد هستیم.
      بمحض رسیدن منتشر خواهد شد.
  28. مهدی وحیدپور
    مهدی وحیدپور | ۲۷ اسفند ۹۹ ، ۱۱:۲۱ | لینک

    با سلام

    از خانم مهسا درخواست دارم کتابی رو هم که در بیان مطلبشون فرمودند یا بصورت عموم یا بصورت خصوصی به بنده معرفی کنند تا با شناخت شبهات به روز در زمینه خداباوری بتونیم به دنبال پاسخ صحیح باشیم.

    با تشکر

  29. زهرا
    زهرا | ۱۵ تیر ۰۰ ، ۱۰:۴۲ | لینک

    سلام و رحمت 

    پایان نامه و مقاله بنده در رابطه با تدوین الگوی مشاوره معنوی گروهی مبتنی بر صحیفه سجادیه است از آنجا که مسئولین فاتح گفتن شما پژوهش های ویژه و زیادی از صحیفه سجادیه داشتید خیلی مایل بودم در جهت پژوهش های بیشتر روانشناسی از صحیفه سجادیه من را راهنمایی بفرمائید و کار گروهی و به من معرفی کنید . خیلی ممنون اگه زیر نظر شما باشم که خیلی باعث امتنان است. با تشکر از خداوند و جنابعالی.

    • پاسخ | ۱۵ تیر ۰۰، ۱۱:۲۴
      با سلام
      خداقوت
      ممنون از همراهی شما
      لطفا با شماره زیر مرتبط شویدتا توضیحات لازم خدمت شما داده شود:
      09137037282
      با تشکر
      موید باشید