گروه علمی فرهنگی فتح

خط کلّی نظام اسلامی چیست؟ اگر بخواهیم پاسخ این سؤال را در یک جمله ادا کنیم، خواهیم گفت خط کلّی نظام اسلامی، رسیدن به تمدّن اسلامی است.۱۳۷۹/۰۷/۱۴
ما میتوانیم تمدن نوین اسلامی را برپا کنیم و دنیایی بسازیم که سرشار باشد از معنویت و با کمک معنویت و هدایت معنویت راه برود؛ این کارها را میتوانیم انجام بدهیم، که به توفیق الهی هم [این کار را] میکنیم.۱۳۹۲/۰۹/۱۹
من با اطمینان کامل میگویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‌ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است.۱۳۸۷/۰۹/۱۷

پربحث ترين ها

کارگاه روانشناسی اسلامی + صوت

 بشنو کارگاه ها

کارگاه روانشناسی اسلامی + صوت

همواره در دانشگاه­ ها، دانشکده ها و کلاس ها بحث از رابطه ی علم و دین است. عده ای زبان به تمایز علم و دین دارند و عده ای به تداخل. در کارگاه روانشناسی اسلامی که هر هفته در دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز توسط دکتر سید علی مرعشی در حال برگزاریست، به مسائلی از جمله رابطه ی اسلام ؛ دینی که معتقد است راه زندگیست، با روانشناسی؛ علمی که معتقد است مسیر ایده ­آل زندگی را به انسان نشان میدهد، پرداخته می­شود.
زمان : در نیمسال 95-96  این کارگاه دوشنبه ها برگزار میشود

مکان : دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

صوت : به مرور تکمیل میشود.

جلسه 01 : سه شنبه 94/08/19 : دریافت

جلسه 02 : سه شنبه 94/08/26 : دریافت

جلسه 03 : سه شنبه 94/09/03 : دریافت

جلسه 04 : سه شنبه 94/09/10 : دریافت

جلسه 05 : دوشنبه    94/12/10 : دریافت

جلسه 06 : سه شنبه 94/12/11 : دریافت

جلسه 07 : یک شنبه  95/01/29 : دریافت

جلسه 08 : یک شنبه  95/02/05 : دریافت

جلسه 09 : یک شنبه  95/02/12 : دریافت 

جلسه 10 : یک شنبه  95/08/02 : دریافت

جلسه 11 : دوشنبه    95/08/10 : دریافت 

جلسه 12 : دوشنبه    95/08/17 : دریافت 

جلسه 13 : دوشنبه    95/08/24 : دریافت 

ادامه دارد ...

نظرات (۲۱)

    • پاسخ:

      علیکم السلام
      ممنون
      همچنین...
  1. اولا از زحمات برگزارکننده ی این جلسات و ثانیا و از حرکت زیبای انتشار عمومی آن تشکر میکنیم.
    امید که روز به روز دردآشناتر و پرتلاش تر در راه حراست از ایتام آل محمذ صلوات الله علیهم و خدمت به کشور امام زمان عجل الله فرجه گام برداریم.
    • پاسخ:

      سلام علیکم 
      انشالله با دعای خیر شما بتونیم قدمی در این راه برداریم 
      التماس دعا
      یا علی
  2. 1روانشناس

    سلام و خداقوت.
    تبریک میگم بخاطر این کار ارزشمند.انشاالله بزودی شاهد تحولاتی بزرگ در زمینه علوم انسانی باشیم. در پناه حق موید و پیروز باشید
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      انشالله با دعای خیر شما
      شما هم موفق باشید 
      یا علی
  3. سلام علیکم

    خدا خیرتان دهاد. بنده دانشجوی دانشگاه چمران هستم ولی به دلیل مشغله نتونستم در این جلسات شرکت کنم   خیلی خوشحالم که فایل صوتی برنامه را برای عموم قرار دادید.

    در پناه خدا باشید.
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      ما هم از اینکه توانسته ایم کمکی کرده باشیم، خدا را شاکریم. 
      شما هم موفق باشید 
      یا علی
  4. نصرالله

    سلام بر دوستان دانشگاه اهواز 
    تشکر فراوان از زحمات شما 
    این کار شما نمادی از باقیات و صالحات است
    امید وارم روز به روز در کار خودتون استوار تر وثابت قدم تر بشوید
    • پاسخ:

      سلام و درود بر شما دوست عزیز
      انشالله با امید به خدا و نظرات و پیشنهادات خوب شما بتوانیم قدم کوچکی در جهت تمدن سازی اسلامی برداریم.
      التماس دعا 
      یا علی
  5. با سلام
    دکتر زرشناس در کتاب روانشناسی مدرن و حقیقت گمشده انسان ؛ نکته مهمی گفته اند که دوست دارم نظر شما را درباره این مبنای فکری بدانم.
    ایشان ابتدا با تعریف اومانیسم به عنوان انسان خدایی و جریان استکبار علی الله ، اومانیسم را روح حاکم بر علوم انسانی غرب معرفی می کنند. ایشان در ادامه "تمام" مکاتب روانشناسی را ذیل اومانیسم معرفی می کنند . در این تعریف مکتب روانشناسی انسان گرا نیز تنها جلوه ای از همان روانشناسی اومانیستی است و ذیل همان تعریف می شود. معنویت مطرح شده در آن نیز صرفا معنویتی اومانیستی می دانند . 
    اگر این تعریف را بپذیریم ، مسیر تحقق روانشناسی اسلامی را ابتدا باید در اصلاح مبانی و فلسفه روانشناسی و اصلاح نسبت غلطی که با عالم و آدم و خالق برقرار میکنند جستجو کنیم و گرنه بدون اصلاح آنها مفاهیم دینی را نیز ذیل تفکر اومانیستی غرب تعریف کرده ایم و بعبارتی پازل آنها را تکمیل کرده ایم .
    اگر این تعریف را بپذیریم بیان استاد مرعشی در خصوص اینکه هشتاد درصد گزاره های روانشناسی موجود صحیح هستند ، صرفا معطوف به گزاره های علمی می شود و آیا واقعا روح حاکم بر یک علم ، صرفا بر بیست درصد  از گزاره های آن علم موثر خواهد بود؟ 
    آیا این نگاه که روانشناسی غربی را مجموعه ای از گزاره ها بپنداریم که با اصلاح برخی می توان روانشناسی را متحول کرد ، صحیح است ؟ آیا نباید غرب را منظومه ای فکری از مفاهیم دانست که برای اصلاح آن نیز چاره ای نیست جز منظومه سازی سیستمی ؟
    • پاسخ:

      پاسخ دکتر مرعشی :
      نظر جناب دکتر زرشناس را در مورد بنیانهای ایدئولوژیک و فلسفی مکاتب روانشناسی غربی کاملا تایید می کنم و بنده هم مانند ایشان معتقدم که این مکاتب بر پایه فلسفه یا ایدئولوژی اومانیسم بنا نهاده شده اند و علم محض نیستند، اینکه گفته ایم هشتاد درصد یافته های روانشناسی غربی را می توان در دیدگاه اسلامی پذیرفت اولا یک تخمین شخصی است و برای بیان یک عدد دقیق نیاز به بررسی دقیقتری هست اما منظور آنست که حجم خیلی زیادی از یافته های روانشناسی غربی با آنکه بر پایه اومانیسم هستند تعارضی با پایه های تفکر توحیدی اسلام پیدا نمی کنند، به این معنی که بدون آنکه لازم باشد اومانیسم را بپذیریم می توانیم بسیاری از یافته های روانشناسی غربی را در زمینه تفکر توحیدی نیز بپذیریم زیرا گرچه با اومانیسم سازگارند اما با تفکر توحیدی نیز ناسازگار نیستند، اما ممکن است این یافته ها در زمینه تفکر توحیدی معنا یا تفسیر دیگری بیابند، از سوی دیگر بسیاری از آموزه ها یا شبه یافته های روانشناسی غربی به هیچ روی قابل تطبیق در زمینه تفکر توحیدی نیستند و کسی که با دلایل محکم این تفکر را پذیرفته باشد چنان آموزه های روانشناختی ناسازگاری را نباید و نمی تواند بپذیرد، و این بیان اخیر به معنای ستیزه با علم نیست زیرا پیشتر توضیح داده شد که مکاتب روانشناسی غربی علم محض نبوده بلکه دارای پایه های ایدئولوژیک هستند و بنابراین صاحبان ایدئولوژی های غیر غربی حق دارند این بخش از آموزه های روانشناسانه غربی را نقد یا طرد کنند
  6. مرتضی غلامعلی پور

    باسلام اینجانب مجموعه ای از فایل های سخنرانی دکتر مرعشی را در مورد دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه دارم اگر صلاح میدانید در وبلاگ بگذارید
    • پاسخ:

      با سلام و تشکر از حضورتون
      سپاس فراوان بابت همکاری شما
      انشالله بطریقی فایل ها رو دریافت و انتشار میدیم
      موفق باشید
  7. خداقوت،  لطفا هر صوتی که از دکتر دارید روی سایت بزارید
    با تشکر از زحماتتون
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      تاکنون مطالب متعددی از استاد بزرگوارمان دکتر مرعشی منتشر کرده ایم . با مشاهده قسمت "بشنو" سایت می توانید به صوتهای کارگاه ها و همایشات ایشون دسترسی پیدا کنید. انشالله در آینده نیز از مطالب ارزشمند ایشون در سایت بهره مند خواهیم شد.
      با تشکر از حضور و نظرتان
      موفق و موید باشید
  8. با سلام خدمت دکتر مرعشی عزیز
    و با تشکر از شما که چیز های بسیار ارزشمندی به بنده آموختید
    در خصوص روانشناسی اسلامی، چه رشته ای از روانشناسی بیشتر برای کار در این حوزه موثر است؟
    آیا تحصیل در رشته ی روانشناسی اسلامی شاخه ی مثبت در ارشد و ادامه آن در دکترا به همان اندازه موثر هست یا خیر؟
    و همینطور در کل چه شاخه ای در آینده می تواند بازار کار بهتری داشته باشد؟
    از پاسخگویی شما ممنونم
    • پاسخ:

      پاسخ استاد مرعشی :

      سلام 
      از نظر بازار کار روانشناسی بالینی مناسبتر است اما نیاز جامعه علمی به روانشناسی اسلامی بیشتر است .
      ان شاءالله موفق و پیروز باشید .
  9. جناب دکتر مرعشی بار دیگر سلام
    "اما نیاز جامعه علمی به روانشناسی اسلامی بیشتر است." را دقیقا متوجه نشدم. منظورتان رشته ی روانشناسی اسلامی مثبت هست؟
    یعنی خواندن رشته روانشناسی اسلامی مثبت به همان اندازه ی رشته های دیگر روانشناسی بار علمی دارد؟(با توجه به تازه تاسیس بودن آن)
    و همچنین این رشته مثل رشته ی روانشناسی عمومی هست؟ یعنی کلیات را دارد یا اینکه بالینی هم جزوش است؟
    ممنون می شوم اگر توضیح کاملی بفرمائید و بنده را از سر درگمی نجات دهید.
    • پاسخ:

      پاسخ دکتر مرعشی :

      فعلا هم بار علمی و هم درآمد  روانشناسی بالینی بیشتر است روانشناسی مثبت یا اسلامی یا عمومی هم چنان مطالب بالینی و تمرینات عملی ندارد که بشود با آن بیمار دید، اما خلأ علمی موجود با پیگیری روانشناسی اسلامی رفع می شود.
       انتخاب شما باید بر اساس اهدافتان باشد.
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      سالی سرشار از توفیق برای شما آرزومندیم
      همانطور که میدانید کارگاه روانشناسی در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می شود. برگزاری هر برنامه ای نیاز به یک سری مقدمات و هماهنگی ها دارد . متاسفانه در ماه های گذشته پیگیری کننده ای در دانشگاه شهید چمران نداشتیم. گرچه هنوز این مشکل حد نشده است ولی امیدواریم انشالله دانشجویان دغدغه مندتر از گذشته پای کار بیایند.
      ممنون از همراهی و پیگیری شما
  10. شما به دانشجویان دانشگاه خودتان نگاه نکنید
    هزاران نفر در سراسر کشور این جلسات رو گوش می کنن و بهش امید بستن
    • پاسخ:

      کاملا درست میفرمایید.
      به همین خاطر نیز ما این کارگاه ها را در سایت پوشش می دهیم.
      ولی خب هر برنامه ای نیاز به یک مجری دارد .
      با پیگیری بعضی از دانشجویان امیدواریم انشالله بزودی کارگاه مجدد شروع گردد.
      دعا بفرمایید.
      موفق و موید باشید
    • پاسخ:

      با سلام و عرض تشکر بابت حضورتان

      صوت جلسات مشکلی ندارد .

      با نرم افزار مناسبی که امکان پخش فرمت wma را دارد ، اجرا نمایید .

  11. نقیب زاده

    سلام، بنده لیسانس دبیری اموزش و پرورش و۳۰ سال خدمت دارم و فوق لیسانس روانشناسی اسلامی، بسیار علاقمند به خدمت در مسیر روانشناسی اسلامی، اما بدلیل کمبود بار علمی در زمینه روانشناسی سردرگمم. چکار کنم که بتونم رشد کنم و خدمت کنم؟؟
    • پاسخ:

      پاسخ دکتر مرعشی:
      سلام علیکم همانطور که گفتید علت سردرگمی شما نیاز به بار علمی بیشتر است که ان شاءالله با مطالعه نظام مند جبران میکنید
  12. نقیب زاده

    سلام، خداقوت
    تشکر بسیار زیاد بخاطر زحمات ارزشمند دکتر مرعشی بزرگوار؛
    من حدود ۱۰ ساله که در  ngoگروه خانواده معتادان گمنام شرکت کردم و قدمهای دوازده گانه رو کار کردم و خیلی مفید بوده برام و برای همین دوست دارم به دیگران هم کمک کنم ولی چون این روش مبنای اسلامی نداره تا حالا اقدام نکردم و دوست دارم مثلا پکیج مکارم اخلاق رو تهیه کنم و با تشکیل کارگاه یک خدمتی انجام بدم؛ سه تا سوال دارم
    ۱- جناب دکتر شما صلاح میدونید؟
    ۲-چجوری میتونم پکیج رو تهیه کنم؟
    ۳- یا بنظر شما همون قدمها رو کار کنم ؟
    در یک صوتی از خود شما شنیدم که در مورد naو روش درمانشون اطلاعات دارید، برای همین مزاحم شما شدم. ممنون
    • پاسخ:

      پاسخ استاد مرعشی :

      سلام قدم های دوازدهگانه NA هرچند برگرفته از مشاوره پاستورال (مسیحی) است اما بیشترش بر مشترکات ادیان ابراهیمی استوار است فقط دو نکته را در این آموزش ها مغایر با اسلام یافتم یکی اعتراف به خطاها و گناهان گذشته در جمع که بر اساس آموزه های اسلامی ما اعتراف پیش بندگان نداریم بلکه اعتراف پیش خدا داریم، و این مربوط به آموزه های مسیحی است، دوم اینکه گاهی مناسکی در این گروه ها انجام می شود که مربوط به مسحیت تحریف شده است، مانند اینکه گاهی شمع روشن میکنند و کف دست ها را در برابر شمع ها رو به هم گذاشته و حالت دعا میگیرند، چون در جای خود نشان داده شده که مناسک نمادین تاثیر در ناهشیار آدمی دارند لذا مناسک غیراسلامی مجاز نیست، اگر این نکات اصلاح شود بقیه کار را تاکنون بدون اشکال یافته ام

      در مورد دعای مکارم الاخلاق می توان آن را بر اساس تفاسیر معتبر مانند تفسیر استاد قرائتی یا استاد انصاریان به بخش هایی تقسیم کرد و در جلسات مسلسل آموزش داد، در پژوهش مربوط به پایان نامه یکی از دانشجوبان کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی هشت جلسه آموزش دعای مکارم الاخلاق سبب 74 درصد افزایش هوش اخلاقی دانشجویان شد
  13. سلام و تشکر
    سوالم در مورد اقرار در جمع قدمهای na است که فرمودید اسلامی نیست، اقای دکتر در قدم ۴ با اقرار به راهنما ( فقط) برای ادم یک خودشناسی ایجاد میشه و نقصهای اخلاقی هر کسی تا حد زیادی شناخته میشه که بعد در قدمهای ۶ و ۷ تمرین جایگزینی فضایل اخلاقی رو داریم و در قدمهای ۸ و ۹ امکان جبران خسارت از کسانی که به آنها بخاطر آن نقایص اخلاقی صدمه زده ایم، با توجه به اینکه خودشناسی و خودسازی و بازسازی افکار با انجام همان اقرار یعنی قدم ۴  فقط ممکنه، آیا بازهم غیر اسلامیه؟؟ اقرار فقط برای یکنفر که راهنمای ۱۲ قدم هست انجام میشه و شروع اقدامات خودسازی است که خیلی مهمه.
    • پاسخ:

      پاسخ دکتر مرعشی :
      اعتراف به گناه نزد انسانها کلا جایز نیست حتی اگر آن شخص امام علی ع باشد، 

      اصبغ بن نباته مى‏گوید: مردى خدمت امیر المؤمنین علیه السلام رسید و گفت: اى امیرمؤمنان! من زنا کردم مرا پاک گردان، امیر روى خود را از او برگرداند، سپس فرمود: بنشین. آنگاه رو به مردم کرد و فرمود: اگر کسى از شما این گناه را مرتکب شود آیا نمى‏ تواند آن را بپوشاند، همچنان که خدا بر او پوشانده است؟ 

      وسائل الشیعة: 28/ 38، باب 16، حدیث 34159؛ من لایحضره الفقیه: 4/ 31، حدیث 5017
  14. سلام و تشکر بسیار
    در مورد اعتراف باز دو سوال  دارم
    ۱_ اگر اعتراف کلا جایز نیست،آیا مراجعه به روانشناس هم جایز نیست؟ چون بنظرم روش درمانیACT شبیه درمان درNA است،
    ۲_ با توجه به گستردگی اعتیاد در جامعه و تاثیر مثبت NA که تا کنون
     موثرترین روش در مهار اعتیاد بوده و بر پایه اعتراف به رنجشها بنا شده است، آیا جنابعالی برای اصلاح قدم ۴ ( اعتراف) توصیه ای دارید؟

    • پاسخ:

      پاسخ دکتر مرعشی :

      یکی از چالش های روانشناسی غربی با اسلام همینجاست که مثلا در مکتب روانکاوی باید تمام گناهان بیمار پیدا شود. در حالیکه در اسلام آموزش های اخلق عملی داریم که کاملا معادل بهداشت روانی اسلامی است و در آنجا نیاز نیست جزئیات خطاهای متربی به مربی گفته شود بلکه مربی خط کلی روش تشخیص و درمان رذایل اخلاقی و تمرینات اصلاحی را برای متربی بیان می کند. برای دیدن این الگو می توانید به کتاب معراج السعاده مراجعه کنید. در واقع شیوه توبه از گناهان به متربی آموزش داده میشود. و توبه اسلامی شامل پشیمانی، اعتراف به درگاه خدا، استغفار از او، جبران آسیب های وارد شده به دیگران یعنی گناهان اجتماعی، جبران گناهان فردی با اعمال صالح، و تصمیم جدی برای عدم تکرار گناه می باشد، بنابراین جایگزین اعتراف توبه کامل است، 
      ما اذعان داریم که روش های NA در ترک اعتیاد روش بسیار موثری بوده اما متاسفانه دیده شده که بسیاری اوقات اعتراف در حضور دیگران سبب نفرت میان فردی و حتی درگیری میان اعضای گروه، و گاهی هم وسوسه و بدآموزی شده، و اغلب ایجاد احساس حقارت در فرد می کند، که توبه اسلامی این عوارض را ندارد،
  15. سلام
    خداقوت
    ایا میشه  به پکیج  آموزش دعای مکارم الاخلاق که یکی از دانشجویان روانشناسی بالینی اونرو تهیه کردند دسترسی داشت؟
    چجوری؟
    • پاسخ:

      پاسخ دکتر مرعشی:

      سلام، پکیج ما خود دعا بوده که بنده آن را در 8 جلسه برای دانشجویان شرح کرده ام، اما شما می توانید از کتاب شرح دعای مکارم الاخلاق فلسفی استفاده کنید که از اینترنت قابل دانلود است
  16. ضمن عرض سلام خدمت استاد مرعشی.اینجانب دانشجویی کارشناسی روانشناسی هستم.سوالی داشتم که آیا به جهت خدمت در زمینه روانشناسی اسلامی امکانش هست که من هم که دانشجوی ترم ۲روانشناسی هستم از همین الان کار هایی رو شروع کنم یا صرفا از موقع ارشد و بعد از انتخاب گرایش در ارشد ؟اگه ممکن هست راهنمایی کنید چطور و چگونه...
    • پاسخ:

      پاسخ دکتر مرعشی:

      سلام خداوند شما را توفیق دهد. در این مرحله چندکار انجام دهید:

      یکی اینکه درس های دانشگاهی را خوب بخوانید .
      دوم اینکه شروع کنید یک دوره خلاصه تفسیر قرآن و صحیفه سجادیه مطالعه کنید .گزیده تفسیر نمونه مناسب است.
      سوم اینکه درسنامه های روانشناسی اسلامی و فایل صوتی کارگاه ها را دوره کنید.
      ان شاءالله تا اینها انجام شود وارد مقطع ارشد شده اید و کار پژوهشی را در قالب گروه های تحقیقاتی شروع خواهید کرد.
  17. سلام خداقوت 
    من فایل این کارگاهو میگیرم اما پخش نمیشه چرا؟فقط جلسه ۹-۱۱-۱۲-۱۳ پخش میشه
    چکار کنم
    • پاسخ:

      فتح:
      فرمت برخی از صوت ها wma است.
      با نرم افزارهای مناسب اجرا نمایید، مانند jet audio.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی