// ۲۰ آبان ۹۵ ، ۱۰:۰۰

1. خب چرا وضع اقتصادی خراب است؟ چرا ما و این همه مشکلات اقتصادی؟ میتوان شعار داد که بله آقا همه اش تقصیر احمدی نژاد است و کلی حرف های عوامانه پسند مخابره کرد تا مشکل حل شود. اما مشکل از منظر عمیق تری قابل بررسی است، کمی بجای کنش های اقتصادی دولت ها قصد بررسی بینش ها را در این مجمل داریم... 

2. سیطره ی امپریالیسم و استعمار شامل چند شاخه است . یکی از این شاخه ها بحث اقتصاد است . هر کجا که رفته سعی در مدرن کردن سیستم اقتصادی جامعه ی هدف داشته است . (مارا به خیر تو امید نیست شر مرسان) 

3. حاکمیت رضا خان سفاک به عنوان عامل انگلیس جهت اجرایی کردن فرامین و دستورات کفتار پیر (بخوانید انگلیس) توسط چند عامل کلید میخورد و از آن میتوان به تاسیس دانشگاه تهران و مدرنیزاسیون سیستم آموزشی (بخوانید نابود کردن سیستم سنتی آموزش ما که خروجی اش شیخ بهایی ها بوده) فعالیت های ضد مذهب او (هنوز کشتار 4000نفر در یک شب در صحن گوهرشاد از یادمان نرفته) و ایجاد شبکه ی مدرن اقتصادی در بحث معصیت . 

4. ایران با طرح هایی مثل انقلاب سفید و ...در دوران پهلوی به نظامی شبه مدرن تبدیل میشود. نظامی که حالا ذیل قوانین بین الملل حقوق بشر و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول تعریف شده است. 

5. با ظهور انقلاب اسلامی به عنوان حاکمیت دین، ساختار  سیاسی ما نسبت به قبل از انقلاب تغییر میکند ، اما هنوز در عرصه ی اقتصادی وام دار نظام پهلوی هستیم . بعد از انقلاب دو دیدگاه همواره با هم در تقابل بوده است . یکی جریان تغییر ساختار اقتصادی (بخوانید در منظومه ی فکری خمینی و خامنه ای :اقتصاد اسلامی، اقتصاد درون زا، اقتصاد مقاومتی) و جریان دومی که با شعار این که ؛ ای آقا چرا درب های مملکت را میخواهید بر دنیا ببندید تمام این مشکلات اقتصادی (بخوانید حتی آب خوردن مردم) به دلیل همین تند روی ها و افراطی گری ها بوده . این همه مخالفت با دنیا (بخوانید چند کشور قداره کش مثل امریکا) و تحریم های نظام جهانی علیه ما به علت عدم تعادل ما با آنهاست و تورم و رکود و....به علت نبود اعتدال است.

6. با توجه به سیستم و نگاه دولت های  بعد از جنگ ، اظهر من الشمس است که نگاه  تکیه به درون به طور جد پیگیری نشده و تصمیم گیران نظام اقتصادی ما به این نگاه قائل نبوده اند. و اما کمی درباره ی نگاه دوم باید گفت به راستی از آنان که مشکلات اقتصادی ما را به عدم رابطه با چند کشور معدود مثل آمریکا و... میدانند باید پرسید که عزیزم چرا وضع اقتصادی کشور هایی چون مصر ، پرو و پاکستان و بسیاری کشور های در حال توسعه اینگونه است؟ این کشور ها که بنای خود را بر رفتار به اصطلاح عاقلانه بنا کرده اند و تندروی نداشته اند برای خودشان هم دشمن تراشی نکردند....اگر قرار بود تعامل با دنیا (به بیان دوستان و الا کسی با تعامل اقتصادی مشکلی ندارد) حلال مشکلات باشد پس چرا پس از ده ها سال تعامل با دنیا وضعیت پرو و مصر و... بهتر نشده است ؟!

7. سازمان ملل ، بانک جهانی و... به گونه ای طراحی شده که مدیریت آن با توجه به سیر تطور تاریخی توسط کشور های توسعه یافته یا به اصطلاح مرکزی است. هر یک از کشور های پیرامونی دارای حقوق محدودی هستند که گره به قلدر های جهان خورده است (به یاد بیاورید جمله ی دکتر ظریف را که آمریکا نباید مانع تبادلات تجاری ما شود ). با تاسف باید گفت که سیستم اقتصاد بین المللی هم مانند سیستم سازمان انرژی هسته ای توسط کشور های مرکزی مدیریت میشود و عملکرد مدیریت این کشور ها در قضیه هسته ای کاملا مشخص است .خودشان هزار و یک بمب داشته باشند اما کسی جز با اجازه ی آنها حق ندارد  فعالیت صلح آمیز هسته ای داشته باشد. نظام اقتصاد جهانی ، جوهری ظالمانه و استعماری دارد و قرار گرفتن در طرح های آن ما را در امتداد مسیری قرار میدهد که نهایتا منجر به تغییر سیرت انقلاب اسلامی می شود.

8. به عنوان هشداری صمیمانه باید گفت که هیچ کدام از کشور های غیر استعماری  مشکلاتشان با تعامل با دنیا به جایی نرسیده و حل نشده است. با توجه به ماهیت ظالمانه ی اقتصاد جهان و این که از نظر سیستمی ما همواره در وابستگی و ضعف نسبت به استکبار  هستیم  ؛ هر نوع تعامل فارق از روحیه ی انقلابی گری و استکبار ستیزی نه تنها از مشکلات ما حل نخواهد کرد که روز به روز ما را در نظام استکباری جهانی مضمحل تر  خواهد کرد.

9. #اقتصاد_مقاومتی #اقدام_و_عمل

به قلم : سید محمد آل عمران

pdf نسخه مبایل : دریافت

pdf نسخه رایانه : دریافت

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

دیدگاه ها  ۰  هیچ نظری هنوز ثبت نشده است